Een gesprek met Filippo, die bij UvA Talen een groepscursus én een individuele cursus Frans volgt. 

Kun je iets over jezelf vertellen?

Hoi, ik ben Filippo en ik kom oorspronkelijk uit Rome, in Italië. Ik zit nu in mijn derde en laatste jaar Economics and Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam, met finance als specialisatie, en sinds een paar jaar leer ik Frans. 

Waarom wil je Frans leren?

Om te beginnen is het een superhandige taal om te kennen (zowel in mijn vakgebied als in het algemeen), met honderden miljoenen moedertaalsprekers verspreid over vijfentwintig verschillende landen in vijf werelddelen. Frans kunnen spreken betekent dat je zonder belemmeringen met een groot deel van de moderne wereld kunt communiceren, zowel voor werk als vrije tijd. Als Europeaan die van plan is om in Europa te blijven wonen en werken ben ik me ook zeer bewust van de rol die deze taal speelt in de Europese politiek en economie. En persoonlijk vind ik de Fransen en de Italianen erg op elkaar lijken qua taal, cultuur en samenleving.

Een tweede (of in mijn geval derde) taal leren is een grote en vaak uitdagende stap, en door in enigszins bekend terrein te blijven werd het een veel aangenamere ervaring. Het heeft me veel plezier, voldoening en nieuwe perspectieven en inzichten gegeven om deze zustertaal te leren. Van de kookkunst en de literatuur tot nieuwe manieren om na te denken over de werk-privébalans en de manier waarop burgers met hun overheid moeten omgaan. Van architectuurmusea in Montréal en duurzame landbouwtechnieken in de Maghreb tot traditionele Polynesische gebruiken, plus een paar zéér interessante huwelijkstradities op het platteland van Auvergne. Ik snap dat dit niet iedereen zal aanspreken, maar voor mij als iemand die enorm geniet van nieuwe dingen over de wereld leren en ontdekken was Frans de perfecte keuze.

En ten slotte vind ik de taal ook heel expressief en mooi om te horen.

Welke cursus heb je bij UvA Talen gevolgd en hoe was je ervaring? 

In april 2023 heb ik groepscursussen gevolgd van Frans niveau 4 (ongeveer A2) tot niveau 7. Daarnaast heb ik in januari individuele lessen gevolgd om niveau 8 (B2) te halen. Al met al ben ik erg tevreden over mijn ervaring!

Het beste aan de cursussen van UvA Talen is dat ze zo compleet zijn. Of je het nu leuk vindt of niet, een taal leren gaat verder dan alleen maar gesprekjes voeren. En dat geldt zeker voor Frans, door de complexe werkwoordstijden en talloze regels en uitzonderingen. De cursussen hebben me een sterke grammaticale basis gegeven om op voort te bouwen, doordat complexe onderwerpen tot in detail werden uitgediept.

Mijn zwakste punt bij het leren van een nieuwe taal is meestal luisteren, en de Franse klanken kunnen voor een ongeoefend oor erg lastig te onderscheiden zijn. Volgens mij heeft de werkwijze van de cursussen me ook daarbij echt geholpen. Ik vond de woordenlijsten aan het einde van elke les ook erg handig, met nieuwe woorden en uitdrukkingen ingedeeld op onderwerp, zodat je ze makkelijker kunt onthouden.

Maar wat ik het allerbelangrijkste vind aan een taalcursus is dat je op een gestructureerde manier leert. Bij zelfstudie is het veel moeilijker om structuur aan te brengen. De lessen bij UvA Talen waren heel goed opgebouwd. Ze volgden de hoofdstukken uit het boek en bouwden daarop voort, met interessante onderwerpen (cultuur, actualiteit en dergelijke) en bijbehorende grammatica. Ik vond ook de online bronnen erg fijn, met overzichtelijke woordenlijsten en presentaties over grammatica. De cursussen hier zijn iets duurder dan de alternatieven, maar naar mijn mening is de kwaliteit het verschil waard. De docenten waren ook super aardig. Ik heb met twee verschillende docenten gewerkt en hoewel ze elk een geheel eigen aanpak hadden, vond ik allebei hun methodes heel fijn. Mijn medestudenten in de groepscursussen waren ook allemaal erg aardig en de sfeer in de klas was over het algemeen erg prettig. De individuele lessen waren natuurlijk meer toegespitst op mijn persoonlijke leerbehoeften, maar daardoor ook een stuk duurder.

Hoe combineer je fulltime studeren met taalcursussen? Wat zouden alle potentiële cursisten moeten weten voor een goede balans?

Voor mij was het vooral belangrijk dat ik vooruitgang zag. Na elke les dacht ik na over alle nieuwe woorden en uitdrukkingen die ik had geleerd ten opzichte van de week ervoor, en dat gaf me een trots en blij gevoel. Tijdens stressvolle periodes was het vaak een van de hoogtepunten van mijn week, in ieder geval op educatief gebied. Het is een stuk makkelijker om gemotiveerd te blijven als je echt vooruitgang ziet. Een vaste routine hielp ook om alles overzichtelijk te houden, met tweeënhalf uur les op donderdag en een paar uur op zondag voor huiswerk en zelfstudie. Ook hier leverde de structuur resultaat op.

Wat is je favoriete Franse woord of uitdrukking die je hebt geleerd? 

“Les doigts dans le nez”. Een grappige uitdrukking waarmee je aangeeft dat iets heel makkelijk is, maar die letterlijk “vingers in de neus” betekent.

“En faire tout un fromage” betekent erg veel ophef maken over iets, letterlijk “er een hele kaas van maken”.

“Filer à l'anglaise” – kennelijk vinden Franstaligen dat weggaan zonder gedag te zeggen iets typisch Engels is…

 

Wat is je einddoel met Frans leren?

Ik weet nog niet wat de toekomst brengt, maar ik hoop dat ik mijn Frans vaak zal kunnen gebruiken. Volgend jaar begin ik aan een tweejarige masteropleiding in Milaan en ik zou graag het tweede jaar daarvan als uitwisselingsstudent in Parijs doorbrengen. In de toekomst zou ik misschien wel in Parijs willen werken, aangezien dat een van de grootste financiële centra van Europa is. Voorlopig ben ik blij dat ik Frankrijk kan bezoeken en me helemaal kan onderdompelen in de cultuur. De toerist uithangen is leuk, maar als echt je met de lokale bevolking kunt communiceren, krijgt je ervaring een heel nieuwe dimensie.

Wil je ook Frans leren zoals Filippo? 

Bekijk onze cursussen Frans

Lees meer over onze individuele cursusopties

Bekijk onze andere interviews met cursisten